miercuri, 16 martie 2022

compunere--Primăvara în pădure

 


Mergem încet pe malul unui râu  și bunicul îmi spune că demult, când trăia lângă pădurea copilăriei, simţea că vine primăvara înainte ca primii muguri să se desfacă, şi cu mult înainte ca păsările să asur­zeas­că lumea întreagă, cu bucuria sosirii lor. Era în aer un fel de sărbătoare, pe care nu ştia la început cum s-o numească, dar care creştea de la o zi la alta, fiind tot mai prezentă şi mai puternică. Semăna cu un curent uşor, care trecea printre lucruri şi oameni şi-i prin­dea pe toţi într-o plasă colorată, diafană. Dimi­neţile de-atunci erau mereu scăldate în lumină, iar când ploua, bucuria trezirii la viaţă era multiplicată în fiecare picătură de apă care se scurgea în pământ.

După mirosul aspru şi măreţ al zăpezilor, primă­vara venea ca o descătuşare a simţurilor şi a stă­rilor nelămurite, străvezii. Și astfel,miro­su­rile, gusturile şi culorile erau intens aş­teptate, încercate şi trăite. Lumea în­trea­­gă se făcea cunoscută dintr-o dată prin ele. Şi așa știa că vine primăvara după cum mi­roseau di­mineţile, şi nici nu se putea altfel, câtă vreme mai mereu el,copilul, umbla pe-afară, fără gra­niţe şi oprelişti, fără teamă ori spai­me. Îmi spune cum știa toate cotloanele grădinii şi-ale pădurii din apropiere, cunoştea locul în care creşteau bre­beneii, dibuia tufele de ghiocei, ace­ia săl­batici, care cresc numai în umbra pă­durii, ghi­cea, după cum bă­tea soarele, unde au înmu­gurit copacii.

Ascult și mă minunez,fiindcă eu nu prea simt când vine pri­măvara. Văd că e primăvară când deja ea aproape că a trecut, văd pomii înfloriţi când sunt aproape scuturaţi, descopăr culorile noi, proas­pete, când ele se scurg deja în auriul luminii de vară. E ciudat că nu urmăresc mugurii, că nu tresar când se deschid pri­mele frunze, că nu mă emoţionează pri­mele păsări venite de departe.În orașul meu, e un fel de încetineală, o întârziere, care parcă mă împiedică să am simţurile treze atunci când trebuie, şi mă fac să rămân parcă mereu în urmă.Să fiu numai eu de vină oare?

Primăvara orașului este mult mai modestă,îmi spune bunicul.A! de aceea tresare el,bunicul, când vede o banală păpădie, ieşită numai ea ştie cum, din asfaltul unui trotuar sau se  înduioşează când vede câteva fire de iarbă şi un fir de mac, semănat poate de păsări pe marginea unei alei.De aceea  mă bucură și pe mine ciripitul păsărilor care uneori reuşeşte să întreacă zgomotele oraşului. Sigur,încă mai putem descoperi şi aici fru­mu­seţea proaspătă a primăverii, pentru că sunt locuri în care se ascunde întreaga măreţie a naturii, dar ori­cât ne-am strădui să fie altfel, ea rămâne palidă, faţă de primăvara regală pe care a trăit-o bunicul la marginea pădurii.