luni, 14 martie 2022

pronumele personal; de politețe; reflexiv

 

                           Pronumele personal:

Subiect:                     Ea,(el )merge la film.(cine?)

Nume predicativ:     Prietenul meu este el.=este(v.copulativ)+el (nume predicativ)=predicat nominal

                                 Cartea este de la voi.

                                  Caietul este al ei.

                                   Premiul luat este datorită lui.

Complement direct:                  Pe el nu-l cunosc.(pe cine?)

                                                  Am văzut-o pe stradă.

Complement indirect                 Îi amintesc lui zilele vacanței.(cui?)

                                                  Mie îmi place filmul.

                                                  Este câștigător datorită lui.    

Complement prepozițional:       Vorbște despre mine.(despre cine?)

                                                  Se va întâlni cu voi.(cu cine?)

Complement circumstanțial:

                de timp:                   Înainte de el ai prezentat tu lucrarea.(când?)

                                                După el au venit și ceilalți.           

                de loc:                     Mă deplasez până la el.(până unde?)

                de mod:                    Învață ca ea.(cum ?)

                                                A cântat asemenea lui.

                de scop:                   A construit pentru el. (în ce scop?)

                de cauză:                 A întârziat din cauza lui.(din ce cauză?

Atribut prepozițional:             Cadourile pentru el sunt pregătite.(care?)

                                                 Discuțiile împotriva lui s-au încheiat.

                                                   

 

                           Pronumele de politețe:

are forme numai pentru persoanele a II-a și a III-a, singular și plural:

 

Subiect:                                  Dumnealui este tatăl meu.

Nume predicativ:                   Profesorul meu este dumnealui.

                                               Cărțile sunt de la dumnealui.

                                               Copilul este asemenea dumnealor.

                                               Toți sunt contra dumnealor.

Complement direct:              Pe dumneaei o cunosc.

Complement indirect:            Dumitale îți datorez reușite mea.

Complement prepozițional:  Vorbim adesea despre dumnealui.

Complement circumstanțial:

                de timp:                    Am ajuns după dumnealui.

                de loc:                       Mă îndrept cu încredere spre dumneavoastră.          

                de mod:                    Mă voi comporta ca dumneavoastră în situații deosebite.

                de cauză:                  Am întârziat din cauza dumneaei.                     

Atribut prepozițional:               Locul dinaintea dumnelui este liber.

                                                 Părerea despre dumneavoastră este favorabilă.

Atribut pronominal-D-            Telefonul-mi cade din buzunar.

 

 

                           Pronumele reflexiv:

 

-are forme proprii numai pentru pers. aIII-a, cazurile D si Ac ;

-pentru persoana I si aII-a împrumută formele de la pronumele personale:

D: îmi,mi, îți,ți, ne, vă (îmi amintesc (eu)

Ac: mă, te-, ne-, vă ( gândesc (eu)

-persoana a IIIa are forme proprii:

D- sie, sieși;își, și,

Ac.      pe sine (sineși), se, s- 

 

-formele de mai sus devin reflexive numai dacă au aceeași persoană cu verbul:

                           (  tu )te gândești....(eu) mă gândesc;

complement direct: :              Te privești în oglindă.

-complement indirect: :          Îți cumperi o carte.

                                                Și-au cumparat sieși fructe.

-complement prepozițional:    Rar vorbea despre sine.

-complement circumstanțial

              de mod :                      Totul a decurs de la sine.

              de loc:                          Avea în sine o mare neliniște.

 

-atribut pronominal:                 Lauda de sine ……

-dativ posesiv:                          Și-a certat copiii (săi)

                                                  Mi-am aranjat cartile (mele)

-nume predicativ:                      Hainele sunt pentru sine.

 

Comparați:

                      El ajută.==pronume personal

                      Eu îmbrac=mă= pronume reflexiv