vineri, 13 noiembrie 2015

ARGUNENTĂRI




·        Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în care să argumentezi că fragmentul citat aparţine unei opere dramatice.

Genul dramatic cuprinde totalitatea creaţiilor dramatice. Acesta este unul dintre cele trei genuri literare importante (alături de liric şi epic) în care se realizează obiectivarea eului creator, prin intermediul personajelor, fiind prezente totodată acţiunea şi dialogul.
Fragmentul citat face parte operei literare ......... , de .......... şi aparţine genului dramatic, deoarece aceasta este scrisă pentru a fi jucată pe scenă, modul de expunere este dialogul, iar structura operei dramatice se compune din acte, scene, tablouri.
Precizarea „actul......”, „scena........” arată organizarea textului pe acte, diviziunile principale în desfăşurarea acţiunii şi scene, subdiviziuni ce marchează intrarea sau ieşirea unui personaj. Modul de expunere este dialogul, la începutul fiecărei replici este pus numele personajului care o rosteşte şi, ca semn de punctuaţie, două puncte.
Personajele care apar în actul al..........., scena............sunt....…………..., care.....…..... .
Dintre personajele prezente în fragment, se remarcă, prin atitudine, limbaj şi reacţii.......... . El/ea este prezentat(ă) prin indicaţiile scenice făcute cu autor şi transformate în adevărate fişe de caracterizare directă:............ . Astfel, i se precizează cea mai importantă trăsătură de caracter, .......................
Personajul este caracterizat însă şi indirect, prin atitudinea............faţă de.......................căruia/căreia................. .
În concluzie, acest text aparţine genului dramatic, deoarece prezintă caracteristicile specifice: organizarea în acte şi scene, apariţia personajelor, dialogul, ca mod de expunere, şi indicaţiile scenice.

·        Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în care să argumentezi că textul de mai sus aparţine genului epic/unei opere epice.

            Fragmentul citat face parte din opera literară......,de......... şi aparţine genului epic, deoarece autorul îşi transmite indirect gândurile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii şi al personajelor; de asemenea, sunt prezente modurile de expunere şi conflictele.
Acţiunea este simplă, cuprinzând în acest fragment..............(momentul/momentele subiectului prezent(e) in fragment). Astfel, aflăm că…………………………………..............
Din punct de vedere spaţial, cititorul poate intui imaginea unui decor rural/urban etc, ce are în prim-plan ca reper.............. Temporal, există câteva detalii specifice:.........../nu există.
Personajul / personajele prezente în fragmentul în discuţie sunt:..........
..........este personajul principal/secundar, fiind caracterizat în mod direct (de către narator / de către alte personaje / prin autocaracterizare) / indirect (prin fapte / comportament / limbaj / vestimentaţie / relaţii cu alte personaje).Exemple...........
În prezentarea epică, modurile de expunere folosite sunt: naraţiunea / descrierea /dialogul / monologul. Naraţiunea are rolul de a prezenta evenimentele în ordinea cronologică a desfăşurării lor, prin înlănţuire /alternativ (prin trecerea de la o secvenţă narativă la alta) / prin inserţie. Dialogul dă dinamism acţiunii şi constituie un mijloc de caracterizare indirectă. Descrierea înfăţişează peisaje sau conturează portrete, iar monologul prezintă trăirile interioare ale personajelor.
Relatarea este obiectivă / subiectivă, cu mărci auctoriale specifice, de persoana I / a III-a singular / plural.
            Toate acestea sunt caracteristicile unui discurs narativ obiectiv / subiectiv, fragmentul citat valorificând atributele specifice genului epic.
·        Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în care să argumentezi că textul de mai sus aparţine unei opere descriptive.

Fragmentul citat face parte din opera literară..........,scrisă de........... şi este un text descriptiv, deoarece are ca mod de expunere descrierea, înfăţişează un aspect din natură / un portret, valorifică imagini artistice şi figuri de stil şi realizează observaţii cu privire la ipostazele prezentate.
Textul valorifică modul de expunere descriptiv, întrucât alternează o suită de imagini vizuale / auditive / olfactive etc, centrate pe verbe statice / dinamice, alternativ şi pe grupuri nominale (substantive, adjective):..........................................................................................
De asemenea, este înfăţişat un aspect particular specific al...................., fragmentul devenind un tablou al anotimpului...................şi al ....................
Sunt valorificate figuri de stil, pentru ca prezentarea să fie cât mai sugestivă pentru cititor: epitete(...........................) / personificări (.........................) / metafore (............................), comparaţii (............................) / enumeraţii (..................) / inversiuni (.....................) etc.
Epitetul / metafora / comparaţia etc......…....este foarte sugestiv(ă), redând imaginea.…………....
Se realizează observaţii, reflecţii, trăiri cu privire la ipostazele prezentate, detaliile contribuind la veridicitatea imaginilor surprinse:................................
Toate aceste elemente sunt argumentele necesare pentru a considera că fragmentul citat din opera literară.............................,de....................este o descriere.
                                 

·        Alcătuieşte o compunere de 10-15 rânduri, în care să caracterizezi personajul literar din fragmentul citat.

      ............…...este personajul principal al acestui fragment. El este permanent prezent în expunerea autorului, naraţiunea având ca pretext............. .
      Portretul fizic al personajului este/nu este foarte bine conturat. Astfel, prin caracterizare directă făcută de narator/alte personaje/de către el însuşi, aflăm că.................. .
      Portretul moral reuneşte caracteristici variate prezentate direct/deduse indirect din succesiunea faptelor. Astfel, personajul este caracterizat direct de către narator/de către alte personaje/de către el însuşi ca fiind..................... .
      Prin caracterizare indirectă, aflam că.................da dovadă de....................., deoarece................. (vezi comportament, atitudine, limbaj, relaţia cu alte personaje etc.).
      Aşadar,.................. este un personaj reprezentativ pentru creaţia lui....................., care doreşte să transmită şi cititorului o stare de admiraţie, simpatie, faţă de tipul de personaj creat.