miercuri, 11 noiembrie 2015

descrierea unui tablou

                                 Ciobanasul
  Nicolae Grigorescu si-a inspirit tablourile sale inspirate  din realitatea romaneasca, ,din viata satului,din peisajul nostru,din chipurile oamenilor obisnuiti in mijlocul carora a trait.Tablourile acestea sunt impresionante prin armonia si frumusetea vietii,sunt incarcate de optimism si poezie,sunt colorate expresiv,dand o nota de caldura si de aceea sunt placute vederii.
  Un astfel de tablou este cel intitulat ,,Ciobanasul.’’Desigur ca atunci cand l-a pictat,Grigorescu a avut in minte balada,,Miorita’’-perla poeziei noastre populare:
                           Mandru ciobanel
                            Tras printr-un inel,
                            Fetisoara lui
                            Spuma laptelui,
                            Ochisorii lui
                            Mura campului’’…sau cuvintele lui Eminescu:,,un pastor ratacind prin Carpati,petrecand lungile nopti instelate in mijlocul turmei sale,neavand alta petrecere decat latratul cainilor sai sau strigatul plangator al oilor sale’’l-au inspirit pe pictor in zugravirea ciobanasului.
  Privind tabloul pictorului ne impresioneaza claritatea si prospetimea imaginii ciobanului,claritatea figurii lui,prospetimea varstei lui si a naturii ce-l inconjoara.Pentru a-l putea zugravi,asa cum poate l-a vazut pictorul,ciobanasul este plasat in prim-plnul tabloului si de aceea,avand tabloul in fata ne atrage pe noi,privitorii,figura acestuia.
  Ciobanasul a fost surprins de pictor in picioare,un adevarat paznic al mioarelor sale.Cu greu,poate, ni-l inchipuim in alta pozitie decat aceasta,in picioare,este la fel ca orice copac,ca orice stanca neclintita,el este la datoria sa zilnica.
  Nimic din pozitia sa nu este rigid,totul denota o liniste fireasca a omului simplu,stapan pe el si pe tot ce- inconjoara.Mana stanga si-o sprijina pe toiagul nelipsit ciobanilor,acesta se contopeste cu statura lui,iar bratul drept si-l sprijina ca un arc,este pozitia de asteptare,de veghe.
  Este imbracat ca orice om de la munte:pantaloni stransi pe picior,camasa pe deasupra lor,iar ,din cauza climei racoroase,poarta o haina groasa si caciula-parca este un dac coborat de pe Columna lui Traian.
  Infatisarea sa exterioara ganditoare,linistita este oglindita prin ochii sai deosebit de expresivi,ochi care gandesc,care vorbesc,care povestesc lucruri neinsemnate,dar atat de curate,de minunate pe care numai el,cerul,iarba,vantul,ploile si urmele vazute de soare si luna si stele le vad sau le ghicesc.
  Datorita varstei prea tinere,datorita ochilor sai cuminti,el este un baiat de-o gingasie fermecatoare,de-o puritate exterioara si interioara,ce ne face sa-i pastram multa vreme imaginea in minte.Alaturi de el,veghindu-l,dar si asteptandu-i porunca sau cuvintele sta:,,un caine barbatesc si fratesc’’—este prietenul si ajutorul lui de nadejde.
  In al doilea plan al tabloului se vad mioarele care pasc in liniste si care,din cand in cand,isi scutura clopoteii intr-o muzica linistita,odihnitoare.
  Peisajul zugravit in planul indepartat intregeste armonia si linistea acestui tablou,dealurile au pante line,ondulate.Culorile tabloului sunt cele calde,cu nuante indulcite,verdele proaspat al ierbii,cerul albastru,senin ne face sa vedem cu usurinta un tablou al unei zile de vara insorita si linistita,fara nuciun nor pe cer,fara nicio adiere de vant.
  Privit in ansamblu,ciobanasul se contopeste cu tot ce-l inconjoara,devine un element al naturii,asa cum este cerul,cum sunt muntii,cum este iarba,cum sunt mioarele.
  Totul este natura odihnitoare,ceea ce ne incarca sufletul de bucurie,de liniste,de pace,de respect fata de ceea ce ni se infatiseaza.Prin acest tablou a adus un omagiu celor ce traiesc in mijlocul naturii,care se contopesc cu ea,un omagiu celei mai vechi si divine indeletniciri.