sâmbătă, 14 noiembrie 2015

EVALUARE

Pag.168=             EVALUARE
1=Perspectiva narativa: Intamplarile sunt relatate la persoana a III-a (viziune dindarat). Naratorul este obiectiv, detasat, nu se implica in ceea ce povesteste. Deasemenea este omniscient si omniprezent.
     Chiar daca tonul este obiectiv, naratorul nu este absent, ascunzandu-se sub unele masti, precum Felix Sima, personajul reflector, prin intermediul caruia realizeaza caracterizarea directa a altor personaje. situarea exacta a actiunii intr-un cadru bine definit din punct de vedere al timpului si al spatiului, dandu-se detalii topogrfice, utilizandu-se o descriere a strazii realista si observandu-se fiecare detaliu fin.
     Caracteristicile strazii si ale casei sunt surprinse de un narator specializat, desi observatia ii este atribuita personajului-reflector, autorul apelează la un narator omniscient pentru a prezenta acţiunea şi personajele. Omniscienţa este evidentă încă din incipitul romanului, realizat în stil balzacian. Romanul se deschide cu prezentarea străzii Antim şi a casei în care locuieşte Costache Giurgiuveanu, unchiul lui Felix Sima, orfanul venit de la Iaşi pentru a-şi continua studiile la Facultatea de Medicină. Toate aceste detalii sunt furnizate de naratorul extradiegetic, care are acces la intimitatea personajelor. Erudiţia arhitecturală care se vădeşte în descrierea casei lui moş Costache susţine omniscienţa naratorului: „strada avea un aspect bizar. Nici o casă nu era prea înaltă şi aproape nici una nu avea cat superior. Însă varietatea cea mai neprevăzută a arhitecturii (operă îndeobşte a zidarilor italieni ), mărimea neobişnuită a ferestrelor, în raport cu forma clădirilor, ciubucăria, ridiculă prin grandoare, amestecul de frontoane greceşti şi chiar ogive, făcute însă din var şi lemn vopsit, umezeala, care dezghioca varul, şi uscăciunea, care umfla lemnăria, făceau din strada bucureşteană o caricatură în moloz a unei străzi italice.” Prezentarea în detaliu a timpului şi a spaţiului, detaliile de mimică şi de gestică ale personajelor, înregistrate fidel pe parcursul acţiunii demonstrează omniscienţa naratorului. Acesta stabileşte o legătură între trăsăturile fizice şi cele morale ale unui personaj, respectă în relatare principiile cauzalităţii şi coerenţei, este în permanenţă informat, ştie totul, are o viziune de ansamblu asupra universului ficţional. Din punctul de vedere al informaţiei livrate, naratorul omniscient este şi un narator creditabil. El spune tot ce ştie Naratorul omniscient ştie mai mult decât personajele sale şi, omniprezent, controlează evoluţia lor ca un regizor universal. Personajele dobândesc, în acest mod, statut de marionetă, acţionând automat, după voinţa naratorului păpuşar. Deşi adoptă un ton obiectiv, naratorul nu este absent, ci comunică, prin postura de spectator şi comentator al comediei umane reprezentate, cu instanţele narative. El se ascunde în spatele măştilor sale, fapt dovedit de uniformitatea limbajului.
2=suspans=nu urca treptele,cu gand sa gaseasca o modalitate de a intra,fara a bate lausa.
3=nehotararea,timiditatea,bunul simt
4=casa veche,neingrijita
5=CD=…daca putea da de cineva in odaile de serviciu///sa-si dea seama//
6=da=complem.direct=verb,conj1,mod infinitive
    De cineva=compl.indirect=pron nehot,sing,acuzativ,
   Prezenta=compl.direct=subst com,sing,femin,acuz,artic hot,,a``
Sonerie=compl direct=subst com,sing,femin,acuz,neartic.
7=elevelor;(ca);(la care)cui;(ca);;(ca);
8=caracterizarea Vitoriei Lipan