duminică, 29 noiembrie 2015

Pronumele relativ




PRONUMELE ŞI ADJECTIVUL PRONOMINAL RELATIV
- pronumele relativ are rol dublu:  - în frază este conjuncţie subordonatoare
                                                              - în propoziţie are funcţie sintactică
    Forme:         - simple: care, cine, ce, cui, câtă, câţi, câte, căruia, căreia, cărora
 -   compuse: ceea ce, cel ce, cei ce, celor ce

                       Funcţii sintactice:


- subiect: Am apreciat eleva 1/ care se pregateste temeinic.2/
- nume predicativ: Nu stiam 1/ care este rezultatul concursului.2/
-atribut pronominal genitival:El s-a asezat langa o fântana 1/ a carei apa era limpede. 2/
- complement direct: Zmeul acesta este mai puternic decat frații lui 1/ pe care i-a învins.2/
- complement indirect (in acuzativ): Am citit cartea 1/ despre care mi-ai vorbit. 2/
- complement indirect (in dativ): El a chemat elevul 1/ caruia i-a dat tema. 2/
- complement circumstantial de loc: Admiram muntii 1/ spre care ne indreptam pasii.2/
- complement circumstantial de timp: Mi-am amintit ziua1/ in care am primit vestea. 2/
- complement circumstantial de cauza: Stiam 1/ din cauza caruia m-am supărat.2/
- complement de agent: A fost lăudat1/de cine nu l-a cunoscut2/. 

    OBSERVAŢIE!!!!
     Când formele pronumelui relativ determină un substantiv şi se acordă cu acesta  devine adjectiv pronominal relativ cu funcţia sintactică de atribut adjectival:
                               
                              Nu ştiu¹/ care faptă e mai gravă²/.
ATENȚIE! folosește cazul acuzativ corect:  Omul1/ PE CARE-l cunosc2/este deosebit1/.