marți, 17 noiembrie 2015

COMPLETIVA DIRECTĂ



PAG.156=cls8a     COMPLETIVA DIRECTĂ
Ex.1=vrem1/sa facem……..2/dar nu tinem minte……..3/ce ne-a spus………4/
             PV         PV                                 PV                                            PV
EX.2=Vrem a face……,/dar nu ………..spusele……
Pag.157=cine=pron relative=subiect//pe cati=pr.relativ=c.dir//fata de cine=pr.relativ=c.indir//cui=pr.relat=c.ind//ce=pr.relativ=c.dir//orice=pr.nehot=subiect//pe oricare=pr.nehot=c.dir//orice=adj.pron.nehot=atrib.adj//
Pag.158=
Ex.1=C.D.=pe cine ai asteptat/si cine a venit//….ce mi-ai promis//….sa ma scuzi//….sa te anunt//ca intarzii//ca dorinta Danei era//…..sa ia lectii//….ca a intarziat//….sa ia un taxi//
Ex.2=expansiunea: inteleg 1/ca ii este teama2//spune-mi1/cand sosesti in Buc2//Monica a recunoscut1/ca a gresit2/           ai aflat1/cat costa cartea/?
Ex.3=va anunt o bucurie              /          Colegii mei asteapta rezultatul /                il respect pe colegul meu/
                           Ca sunt bucuros /                                                sa afle rezultatul/.                     pe cine imi este coleg/
Ex.4=se stie1/ca vine=SB//stie1/ca vine=C.D.//s-a aflat1/cine vine=SB//a aflat1/cine vine=C.D.
EX.5=Vreau1/sa plece….Aflati/ca sunt…  /Au promis /  să meargă…/.Pot/ sa spun…./L-au intrebat/ ce cauta…/Mi-am spus/ sa…./L-a intrebat/ cine este…./Mi-a spus /ce …/
Ex.6=Trupul ei ar fi vrut1/sa cante2/si sa inmugureasca3/ simtea intrand in el soare si bucurie4/
                PP                             C.D.                   C.D                                              PP
dar se ofilea ca clopoteii5/pe care-I tinea6/si care pierisera7/.
     PP                                                    AT                      AT
   ==Dar lucrul cel mare e1/ca Mara…cale2/;vinde3/ce poate4/si cumpara5/ce gaseste6/duce …7/
                       PP                                     PR           PP           C.D.                  PP               C.D.             PP
ceea ce nu gasesti…8/ si aduce de la Arad9/ceea ce nu gasesti….10/
       C.D.                                       PP                                      C.D.
 == Ati auzit…1/grai boierul2/ca domnia Tomsei s-a petrecut…3/s-a venit….4/pe care si noi …5/
             PP                  PPI                                   C.D.                                         C.D                   AT
si l-am aparat6/ 
       AT
Intrand=compl.dir=verb mod gerunziu,diat activă.conj 1,
Pe care=in fraza=conj subordonatoare//in prop.6=compl.dir=pron.relativ,caz acuz;
Cel mare=atrib.adj=adj propriu-zis,acord cu,,lucrul``=neutru,sing,nomin, pozitiv;
Ceea ce=in fraza=conj.subord;in prop.8=compl.dir=pron.relativ,acuz,
Asta=atrib.adj=adj.pron.demonstrat.de apropiere acord cu ,,lumea``=femin,sing acuz;
Pe care=in fraza=conj subord;in prop.5=compl.dir.=pron.relativ,acuz,
Si(chiar)=adv.de mod, fara funct.sint.
Noi=subiect=pron.pers pers 1,nr.pl.caz nom,accent.
L=compl.dir=pron pers,pers a3a nr.sing,masc,acuz,neacc,
Am aparat=predict.verbal=verb predicativ,conj1,diat activ,mod indic,perf.compus pers 1,sing,