marți, 17 noiembrie 2015

complem.indirect///COMPLETIVA INDIRECTĂ



Complement indirect=cui?(DATIV);prep.+cine,ce?(ACUZ.);prep.:asupra,contra,impotriva(GENITIV)
PAG.159=   cls.8a
Verisoarei=subst.com.;ii=pron.pers.;a infatisa=verb infin;de explicat=verb supin;la descrierea=subst.com;asupra  decorațiilor=prep+subst.com; mi=pron.pers;ne=pron.pers;amandurora=nr.colectiv;va=pron.pers;din curioasa=subst.com;de parerile=subst.comimi=pron.reflex;de cele patru=nr. cardinal;le=pron.pers
PAG.160
Ex.1=la idée=subst com,ac;la ea=pron.pers;de punerea la cale=locut.subst;cui=pron.interog;fata de care=locut.prepoz.+pron.relativ;i=pron.pers;isi=pron.reflex;impotriva noastra=prepoz.genitiv+pron.posesiv;castigatorilor=subst.com;
Ex.2=i-am amintit colegului tema//am distribuit familiei invitatia//a explicat prietenilor greseala//
Ex.3=a adus prajituri copiilor//n-a spus nimanui adevarul//le-am multumit lui Dan si lui Carmen//
Ex.4=pe cineva=c.d.//de el=c.i.//deel=c.agent//mi=c.i;de tine=c.i;//ii=c.i;despre ceva=c.i;//
Ex.5=COMPL.IND.=de care=conj.subord+pron.rel//;i=pron.pers//;la infruntarile=subst.com;//cu aprindere si curaj=subst.com;//asupra favoritului=prep.genitiv+subst.com.   oricui=pron.nehot;//careia=conj.subord.+pron.relativ;//i=pron. pers;//
Ex.6=am apelat la ajutorul colegilor//el a beneficiat de o bursa in Franta//nu s-a desprins de obiceiul de a citi noaptea//nu se sinchiseste de vorbele rele//
Ex.7=e; d; a; c; b;
PAG.161
EX.1=PREDICATE VERBALE=am facut;am dat;a cerut;m-am gandit;sa pastram;
Ex.2=am facut….1/si ……2/cui……3/M-am gandit1/sa……..2/
Ex.3=C.IND.=cui mi l-a cerut=omului///sa pastram=a pastra….///compl.ind. obtinute determina predicatele din regent//
PAG.162=9=PP-PR-CI///10=PP-SB-CI-AT///11=PP-CD-CI///12=PP-PR-I///
PAG.163=EX.1=ma tem1/sa nu pierd trenul2/care ….3/=PP-CI-AT=dupa regent..NU virgula
                          =de cine    nu invata1/relele…2/=C.I.-PP=inaintea regentei ,despartita prin virgula
                          =cum a reusit1/nu-mi….2/=C.I-PP= inaintea regentei,NU virgule
EX.1jos=Baba….1/care……2/sa-si…3/=PP-AT-CI
             =Un mos….1/si…..2/ca….3/=PP-PP-CI
            =Baba….1/si…….2/ca poate3/sa……4/pe care….5/=PP-PP-CI-CD-AT
            =Nu s-a temut1/ca ploua2/dar….3/si ea…….4/pe care…..5/=PP-CI-PP-AT
Pag.164=Ex.3=fetei=compl.ind.=i-a dat1/cui a vazut2/
Ex.4=sunt numai SB
EX.5=ca//SE TAIE:ca//
Ex.7=1=PP;2=CI;3=PP;4=CD;5=CD;6=CD
        =Afla….1/relua….2/ca trebuie3/sa te….4/=PP-PPI-CD-SB
        =Ai invatat….1/si….2/sa stai….3/=PP-PP-CI
         =Esti gata1/sa…..2/=PP-CI
=Ascrie…..1/a o adaugi2/cu ce ….3/e o……2/ca cei 4/care pot…..5/sa adune4/ce au aflat6/de la cine……7/=PP-PP-CI-PR-AT-CD-CI
Pag.165=EXERCITII:
Ex.1=la alegerea=ci//pe care=cd//le=cd//renunta=cd//la foto=ci//le=cd//ti=ci//a adduce aminte=cd//un tablou=cd//un loc=cdcu spatial,cu lumina=ci//
Ex.2=infinitiv//genitiv//dativ//supin//indirect//posesiv//adjectiv//nehotarat//
Ex.3=viitorul meu depinde 1/de cum voi avea un rezultat=PP-CI
       =ador 1/sa citesc=PP-CD
       =ma gandesc1/la ce va fi in viitor=PP-CI
      =stiu1/care este parerea ta=PP-CD
EX.4=cd;sb;pr;at;ci;
Ex.5=as fi vrut1/sa….2/dar….3/ce…..4/=PP-CD-PP-SB
       =am incredere…..1/i-am…..2/imi…..3/ca…..4/=PP-PPI-PP-CI
        =se intrebauneori1/daca Duke,eroul…stiau2/ca nu sunt….3/ca totule joc4/in care5/ei6/trebuie5/sa faca tot6/ce le …..7/care se joaca 8/=PP-CI-CD=CD-AT-SB-AT-AT
EX.6=VIRGULA=in fata lui,,dar``=coordonare adversative; //dom colonel=vocativ;desparte o prop.incidenta,//eroul=apozitieca….ca…=coordonare prin juxtapunere;////
Ex.7=sa mângai=predict.verb=verb predict.,conj.1,diat.activ,mod conjunct.prezent,pers 1,nr.sing;
       =l=compl.direct=pron.pers,pers a3a,masc,sing,acuz,neacc;
       =spune=predict.verb=verb predict,conj a3a,diat.activa,mod indic,prez,pera a3a,sing,
       =unui        copil=compl.ind=subst.com,masc,sing.,dativ,artic.nehot,,unui``
      =vietile=compl.direct=subst.com,femin.,plural,acuz,artic.hot,,le``
      =eroul=apozitie=subst com,femi,pl,nomin,artic.hot,,l``
     =tot=compl.direct=pron.nehot,masc,sing,acuz;
   =ce=conj.subord;//compl.dir=pron.relativ,acuz;
  =le=compl.indir=pron.pers,pers.3a,masc,pl,dativ,neacc;