luni, 30 noiembrie 2015

PAG.152



Baltagul=polițist sau basm

1. S-a spus că Baltagul ar putea fi considerat drept un roman poliţist. Iată care ar fi argumentele:
- Vitoria Lipan este detectivul aflat pe urmele criminalilor “marelui absent” – Nechifor Lipan -, oier înstărit de prin părţile Tarcătului;
- La început, Vitoria crede că soţul ei ar fi putut fi jefuit din cauza sumei de bani pe care acesta o avea asupra sa, în urma vânzării oilor, la Dorna;
- ca orice detectiv ce se respectă, ea reface pas cu pas drumul parcurs de Nechifor Lipan, luând urma acestuia şi căpătând – prin adiţiune – tot mai multe informaţii despre trecerea oierului cu “căciulă brumărie şi cal negru, ţintat”;
- cercetările Vitoriei sunt cu atât mai anevoioase, cu cât ea trebuie să găsească atât victima, cât şi potenţialii criminali;
- având o inteligenţă vie şi extrem de mobilă, Vitoria Lipan acţionează ca un Colombo feminin. Ca şi detectivul american, ea reconstituie crima şi mobilul acesteia, iar la pomana soţului defunct, prin asociaţii uimitoare, va da detalii asupra delictului, detalii a căror exactitate îl vor pune pe gânduri pe Calistrat Bogza, care rămâne consternat de cele relatate, ca şi cum femeia ar fi fost de faţă, când i-a ucis bărbatul;
- cedând presiunii psihice la care e supus de către Vitoria Lipan – tot astfel cum procedează şi detectivul american, când îşi “încolţeşte” ”clientul”, – Bogza mărturiseşte până la urmă fapta abominabilă.
La o lectură aprofundată a romanului, se observă că autorul se abate de la schema tradiţională a policier-ului:
- rolul clasicului detectiv îl ia nevasta victimei, aceasta fiind o femeie inteligentă, jucând comedia disimulării, îl va demasca pe criminal;
- martorul (element esenţial în elucidarea crimei) este un animal -  câinele lui Lipan;
- praznicul este prilej de a realiza interogatoriul; 
- arma crimei (baltagul) devine arma punitivă.
    
            2. Baltagul are şi puncte comune cu schema epică a basmului. Tema centrală a basmului e înfruntarea dintre forţele binelui şi cele ale răului. O asemenea temă o vom recunoaşte şi în Baltagul, Vitoria încarnând  forţele  benefice, căutând  dreptatea  şi găsindu-i pe cei care i-au ucis soţul.
De la început, se plasează existenţa neamului de oieri pe un fond de basm, justificându-se vechimea acestei civilizaţii: “Domnul Dumnezeu, după ce a alcătuit lumea, a pus rânduială şi semn fiecărui neam.” Vitoria se confruntă cu o situaţie de excepţie: dispariţia capului familiei. Intriga ce relevă starea de excepţie o regăsim în basme (spre exemplu în Greuceanu: răpirea Soarelui şi a Lunii).
La fel cum personajele de basm îşi demonstrează calităţile de excepţie de-a lungul periplului, tot astfel Vitoria îşi pune în evidenţă şi ea calităţile, drumul ei fiind unul iniţiatic. Ca reprezentantă a unei civilizaţii închise, ea se descurcă uimitor de bine, ca un bărbat. Animalul fabulos e desacralizat în roman, având totuşi rol de ajutor. Deşi nu se foloseşte personificarea (ca de pilda în Mioriţa, unde oaia năzdrăvană comunică stăpânului complotul, ori în basme, unde Calul e sfătuitorul lui Făt- Frumos), câinele “comunică“ totuşi cu Vitoria, printr-un alt limbaj – cel afectiv.
Maleficul uman e reprezentat în ,,Baltagul” de Calistrat Bogza şi Ilie Cuţui. Acest malefic uman are antecedente de bestiar: “Iepurele e porecla tot a lui Bogza, pentru că i se văd dinţii de sus prin despicătura buzei”. Arma fermecată din basme are drept corespondent baltagul  (similitudine cu basmul Greuceanu : subtilizarea paloşului şi, respectiv, după uciderea lui Nechifor Lipan, baltagul e luat de Bogza).